Nakupování na internetu se stalo samozřejmou součástí našeho způsobu života. Jenže s přibývajícím množstvím prodávajícíh, marketingových strategií, způsobů prodeje a nikdy nekončících reklam může být těžké se rozhodnout, kde koupit zboží.

1. Vždy mějte představu o tom co chcete koupit

Než se vůbec rozhodnete ke koupi zboží, musíte být vždy přesvědčeni, že výrobek bude pro Vás vždy přínosem a potřebujete jej. Nakupované zboží by Vás měl vždy trochu obohatit, vyřešit palčivý problém nebo ušetřit čas při práci. Koupě zboží je jako koupě službu, za kterou vždy něco dostanete zpět. K čemu Vám budou doma hromady věcí, které se nevyužijí a časem vyhodí. Proto než začnete nakupovat, měli byste mít představu, zda výrobek k něčemu potřebujete.

2. Přečtěte si reference k výrobku

Vždy existují různé varianty výrobků od různých výrobců. Je dobré si je nějakým způsobem porovnat, a vybrat ten nejužitečnější. K tomu Vám můžou posloužit různé srovnávače výrobků, odborné servery či katalogy zboží. Ne vždy platí, že nejlevnější vyhrává. Ale nejlepší výrobek vyhraje. Proto doporučuji důkladně přečíst a prostudovat recenze uživatelů daného výrobku, nebo srovnávací články.

3. Nenechte se zmást reklamou či slevami

Dnes existuje spousta druhů reklam a způsobů jak oslovit zákazníka. Nejrozšířenější reklamou jsou emailové nabídky, různé slevy, kupóny, srovnávače zboží, reklamní bloky a vyskakující okna. Dávejte si na všechny velmi dobrý pozor a neukvapujte se. Většina z nich nenabízí co píše. Sleva není slevou, ale standardní cenou upravenou dle firemních podmínek. Prodejní cenu si může firma stanovit jakoukoliv. K ní přiřadit svoji značnou slevu a hurá na nákupy.

4. Vybírejte zboží pečlivě

Vždy je několik variant, verzí námi hledaného výrobku. Než si zvolíme konečnou verzi je dobré si je všechny nějakým způsobem srovnat. Nejlépe v přehledné tabulce s odkazy na daný výrobek. Co nabízí ten a co zase mi chybí u tamté varianty. V čem se liší stejné verze s jiným označením a tak podobně. K tomu je nejlépe využít srovnávače zboží. Nejznámějším srovnávačem zboží je u nás je Heureka.cz. Můžete použít zaškrtávací tlačítko porovnat zboží. Když už jsou takto výrobky srovnané stačí jednoduše vybrat nejpřijatelnějšího prodávajícího.

5. Zjistěte si informace o prodávajícím

Výběr prodávajícího vždy ovlivní Vaší představu o nakupování na internetu. Proto nepodceňujte toto rozhodnutí a řiďte se vždy dostupnými informacemi. Na internetu lze vyhledat klady či zápory od běžných nakupujících o prodávajícím velmi snadno. Stačí zadat jeho jméno do vyhledávače a připsat k tomu recenze, diskuze. Nebo použít doporučení samých nakupujících ze srovnávačů zboží, které tuto funkci podporují. Vyhledané informace vždy zhodnoťte a dle nich se řiďte. Můžou Vás dokonce i odradit od nákupu u toho či onoho prodejce. Nicméně nemusí být úplně stěžejní k uskutečnění nákupu obzvlášť u eshopů. V bazarech informace o prodávajícím jsou hlavním rozhodčím.

6.  Zvažte dobře dopravu, platbu a dobu dodání

Teď už máme vybraný výrobek, prodávajícího a nezbývá než si zvolit způsob platby a dopravy. Tady můžete docela experimentovat. Většinou eshopy doručují přepravními společnostmi, které mají dodací lhůtu 1 den. Horší to je během vánoc, kdy se tato doba může prodloužit o dobu vytížení přepravce. Pak doporučuji využívat už jednou ověřeného přepravce. Když volíte platbu nebojte se u eshopů platit předem. Ušetří Vám to část peněz za dopravu a pokud zboží nepřijde v dohodnuté lhůtě. Žádejte vrácení peněz. Eshopy by s tím neměly mít problém a vrací peníze většinou velmi rychle. Vždy si to ale ověřte v recenzích už nakoupených uživatelů. Když si nejste jisti zvolte jednoduše dobírku a neřešte nic. Způsob platby a dopravy značně může ovlivnit dobu dodání zboží. Pokud je zvolena platba předem tak se vždy čeká na připsání platby na účet prodávajícího.

7. Čtěte obchodní podmínky

Slavné nic neříkající paragrafy prodejců jsou vždy oříšek pro každého nákupčího. Jenže vždy si projděte ještě před samotným nákupem obchodní podmínky prodávajícího. Můžou obsahovat totiž nestandardní formulace. Nebo jim může něco chybět. Každé obchodní podmínky musí obsahovat název prodávajícího, způsob reklamace, o dopravě, platbě, možnosti o mimosoudním vyrovnání ČOI a další náležitosti. Je vhodné si je opravdu trochu aspoň prolistovat před samotným nákupem.

8. Nebojte se zeptat prodávajícího

Znáte z eshopů zázračnou formulku zboží máme skladem? Dle zákona musí být pravdivá. Jenže ne vždy je pravda co se píše. Kvůli tomu Vám doporučuji vždy tuto informaci ověřit telefonicky. Obchodník by ji Vám měl potvrdit či upřesnit. Email je totiž zdlouhavý a neefektivní. Nebojte se zavolat i kvůli jakékoliv prkotině, nesrovnalosti v popisu produktu. Ušetří to mnoho starostí v budoucnu s reklamací či vrácením zboží.

9. Šetřete čas je vzácný

Taková malá rada k nezaplacení. Šetřete svůj čas a nedělejte věci zdlouhavě, ale optimalizujete a urychlete maximálně proces rozhodování při online nakupování. Lze totiž strávit neskutečné množství času čtením, hledáním, zjišťováním různých věcí o výrocích, prodávajících a uživatelích výrobku. Neztrácejte takto svůj čas zbytečně. Vždy v konečném důsledku prodraží cenu výrobku.

10. Nejdůležitější tip na závěr

Zapomeňte na všechny rady z předchozích bodů. Učte se, studujte a hlavně přemýšlejte hlavou při jakémkoliv rozhodnutí. Mějte hlavu na ramenou.

Pokud chcete mnohem víc informací o nakupování nejen v eshopech přečtěte si náš ebook Jak nakoupit neprohloupit.

e-book Jak nakoupit neprohloupit