Jistě jste už někde slyšeli o největších internetových obchodech v ČR. Patří k nim velké značkové eshopy jako jsou Alza.cz, Mall.cz, Parfums.cz, CZC.cz či Kasa.cz. Jejich tržní podíl na české e-commerci se dá počítat na desítky procent. V těchto velkých obchodech nakupuje spousta krajanů. Přitom výrobky co nabízí nemusí vždy patřit k nejlevnějším na trhu. Proč tedy mají takový úspěch u zákazníků? Proč se vyplatí jít raději do těchto velkých obchodů než do neznámého eshopu, který je zapadlý někde mezi tisíci dalšími a to i přesto, že zrovna můj hledaný výrobek nabízí nejlevněji.

Příčin je hodně od reklamy, zákaznický servis, dostupnost velkého počtu zboží až po rychlost při vyřízení objednávky.  Všechny tyto základní příčiny ohledně nakupování na internetu a úspěšnosti jednotlivých obchodníků by šlo rozdělit do 5 oblastí.

  1. Brand
  2. Cena
  3. Dostupnost
  4. Rychlost expedice
  5. Reklamace a servis

Brand

Dnes se už neřeší, že mi nějaký obchod pošle v balíku na dobírku cihlu namísto skutečného zboží. Toto se už prakticky neděje. Maximálně tak při ojedinělých nákupech v bazarech. V 21 století se už musíme dívat hlavně na důvěryhodnost eshopu cizím slovem Brand. Důvěra se buduje velmi složitě a zdlouhavě. Mnohé o eshopu se můžeme dočíst na portálu Heureka. Rozhodujícím faktorem pro mnohé bude a vždy zůstane zda je eshop známý. Zda jsme o něm slyšeli od přátel, jiných nakupujících, z televize či novin. A takto budovat značku a i důvěru zákazníka mohou pouze ti nejschopnější v oboru. Automaticky nás tyto vědomosti aniž bychom to tušili ovlivní určitým procentem při nakupování.

Cena

Většina velkých eshopů nepatří mezi automaticky mezi nejlevnější na trhu, ale i přesto je nejdůležitějším faktorem při koupi produktu jeho cena. Proč bych měl platit velkému eshopu 7000 Kč, když můžu v menším neznámém internetovém obchůdku koupit stejný výrobek za 5000. Nižší cena jde ovšem na úkor důvěry v eshop. Co se stane když se něco pokazí s výrobkem.  Nebo dodají výrobek včas? Mají napsané skladem, ale kdoví jaká je realita? Jak bude probíhat případná rekamace zboží? Bezproblémová nebo je budu měsíce uhánět a nakonec se nic nevyřídí? Kdežto ve velkém a známém shopu se tyto otázky řešit nemusí. Automaticky víme, že to prostě nějak bude ok. Každý si musí svůj nákup proto zdůvodnit sám. Nižší cenu nebo automaticky spolehlivý servis, reklamaci. Nesmíte si ovšem nic nalhávat. Ne vždy se vyplatí nakoupit ve velkém a známem obchodě. Jednoduše cena u stejného výrobku mnohdy vyhraje při nákupu zboží.

Dostupnost

Internetové obchody mají dnes velkou řadu možností jak klamat zákazníka jednoduchým slovíčkem.  Zboží je Skladem. U malých prodejců, když mají v nabídce třeba 15 tisíc položek, není v jejich silách mít všechny výrobky skladem. Mnohdy se to řeší tak, že napíšou výrobek je skladem, ale ve skutečnosti leží u dodavatele o město dál, nebo o deset ulic vedle. Nebo malí prodejci používají tzv. přeprodej zboží (dropshipping). Proto tady jednoznačně na plné čáře vždy vyhrají velké obchody. Můžou si totiž dovolit držet skladem milióny výrobků. Rychlá expedice je zárukou nakupování. Dnešní člověk chce mít výrobek nejlépe v ten samý den nebo do druhého dne doma. Za vše můžou nadnárodní korporace, které pomocí svých reklam, ovlivňují většinu populace ve světě. Určitým řešením zákazníka je proto si vždy telefonicky ověřit dostupnost. Email v tomto případě moc nedoporučuji. Telefonicky je vše rychlejší a mnohé o skladovosti zboží se dozvíte  i ze slov prodávajícího.

Rychlost expedice

Mnohé rozhodování o nákupu v jakémkoliv eshopu ovlivní právě recenze nakupujících, které můžeme vyčíst v recenzích o shopu. Každý chce mít svůj objednaný výrobek doma co nejrychleji. Velké eshopy mají v tomto bodu velkou výhodu. Mají nastaveny velmi propracované interní procesy jak vyexpedovat zboží v co nejkratším čase pokud jej mají skladem. Většina výrobků je opravdu skladem a to i ve větším množství. Není to třeba řešit zda moje zboží skutečně drží někde v Podolí.

Reklamace a Servis

Posledním faktorem co ovlivňuje nakupujícího, aby nakoupil ve velkém a známém eshopu, je reklamační proces a servis. Tento bod je daný zákonem pro všechny. Jenže malý prodejce svoje zboží stejně obratem pošle někomu dalšímu a až ten bude rozhodovat o reklamačním postupu. Kdežto velký obchodník si toto řeší sám, protože kdyby neřešil, určitě by prodělal a ztenčil tak svůj zisk z pracně získaného obratu. Velký prodejce si nemůže dovolit špatně vyřídit reklamaci, protože by se poškozoval jeho Brand a automaticky by přicházel o zákazníky, kdežto eshop z nemanic to až tolik řešit nemusí.  Nemá totiž žádný Brand. Ale reklamaci vyřídit musí vždy.